Simbolica Fair Trade & Stichting Simbolica Projecten

Veiligheid in Guatemala

Hallo allemaal!

Even iets over de situatie in Guatemala qua veiligheid:

De laatste jaren heeft Guatemala (weer) geleden onder de economische crisis, natuurrampen en de eeuwige corruptie. De criminaliteit isalleen maar gestegen en de vraag is wie momenteel meer macht heeft, de georganiseerde misdaad of de geregering..en natuurlijk is er enige link tussen die twee. De regering blijkt steeds weer corrupt en wordt iedere 4 jaar vervangen, niemand wordt herkozen en de politieke partijen zijn altijd weer nieuw. Er is dus totaal geen continuiteit terwijl dat wel nodig is om de grote problemen aan te pakken.

Vooral Guatemala stad is op het moment erg onveilig (no worries, wij hoeven er nu niet meer te zijn). De drugsbendes regeren in verschillende delen van de stad. Afpersing is de nieuwste mode en moordpartijen als gevolg van 'niet betalen'. Vorige week is een bus opgeblazen nadat de busmaatschappij niet betaalde. 14 passagiersoverleden. Het bevel voor de bom is gegeven vanuit de gevangenis waar de 'committee' (machtige drugsbaronnen, gevangenen) de dienst uitmaakt en beschikt over internet e.d. (geen geld? dan heb je geen bed in de gevangenis en maak je de toiletten schoon).

Maar in de Maya dorpen is het anders: hier geldt de kracht van het collectief. Hier gelden de Maya-straffen i.p.v. die van de politie. Wie een misdaad begaat (stelen, afpersen, ontvoeren) krijgt te maken met een paar duizend man die onder leiding van de dorps-ouderlingen de straf uitvoeren. Dat varieert van 'ter schande naakt (of gegeseld, of bij vrouwen met afgeknipt haar) in defile door de stad getoond worden' tot ' verbranding' . Gisteren lieten ze iemand die aan een beroving had meegedaan een kilometer lopen in zijn onderbroek met een zwaren zak stenen op zijn rug. Je kunt er van alles van vinden maar feit is wel dat ze hier de criminaliteit buiten de deur houden. Zelfs drugsbendes maken hier geen kans.

Om ons geen zorgen. Wij maken naast de armoede vooral de mooie leuke kant mee van Guatemala en genieten van de goede samenwerking met de producenten en onze vrienden hier.

Sandra is nubezig een video te oploaden van de het tweede schoolproject envan Victoriano en Don Pedro met hun nieuwe naaimachine!

Tot de volgende keer!

Aldine

PS Fred & Guus, jullie proefmodel is in de maak! hopelijk net klaar voor vertrek..

Suzanne Rotteveel

Jee! Wat een andere wereld Aldine! soms moeilijk voor te stellen hoe de vooruitgang die wij meemaken niet voor anderen geldt (en dat geldt weer niet alleen voor Guatamala). Ben weer blij met mijn huis, mijn stad en mijn land!